Portret rycerza w zbroi, studyum (Rycerz w szyszaku)

Portret rycerza w zbroi, studyum (Rycerz w szyszaku)
Ajdukiewicz, Tadeusz (1853 - 1916)  
olej / płótno  
43 x 53  
1875  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 1 (d. Mp 1355)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
Galeria Sztuki Polskiej koniec XVIII w. do 1939 r.  


Tadeusz Ajdukiewicz (1853-1916) w latach 1868 – 1873 pobierał nauki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza, następnie w Akademii wiedeńskiej i monachijskiej. Przez lata podróżował po Europie i Bliskim wschodzie malując na zlecenia tamtejszych dworów i arystokracji. W latach 1874-1901wystawiał prace w krakowskim oraz lwowskim TPSP, a także na salonach polskich i europejskich. Zasłynął jako twórca reprezentacyjnych portretów rodów panujących i arystokracji. Tworzył również dzieła batalistyczne oraz sceny rodzajowe często z egzotycznego Wschodu.*

Opis obrazu:

Portret ukazuje mężczyznę w ujęciu popiersiowym z półprofilu. Postać wyłania się z ciemnego, jakby zamglonego tła, rozjaśnionego przy jej konturach. Model odziany jest w zbroję husarską, na głowie założony ma hełm – szyszak. Z ciemnej stali wyłania się okolona brodą twarz mężczyzny. Ukazana jest w skupieniu i powadze, ze wzrokiem zwróconym w prawą stronę, wbitym w przestrzeń. Rysy mężczyzny są ostre, odpowiadają wizerunkowi rycerza. Zbroja podkreśla surowość twarzy modela, a sposób ukazania nadaje szlachetności postaci.

Portret jest realistyczny, niemal monochromatyczny. Artysta chcąc wprowadzić trójwymiarowość wykorzystał właściwości stali prezentując refleksy świetlne odbijające się na niej. W dziele widoczne są wpływy szkoły monachijskiej. Użyty koloryt zbliżony jest do sosu monachijskiego, a stimmung -specyficzna nastrojowość dzieła, tworzona jest przez mroczne tło i niemal ukazanie stanu duszy portretowanego. Ajdukiewicz wykonując portret ukazał zarówno fizyczność postaci jak i jej portret psychologiczny. Patrząc na obraz widz dostrzega rycerza doświadczonego w boju, świadomego swych powinności.

Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.3.