Targ koński

Targ koński
Wejchert (Wejhert, Weyhert, Weychert), Witold (1867 - 1904)  
Witold Wejchert/1891  
olej / deska  
37 x 47  
1891  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 344  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
wylosowany  
Galeria Sztuki Polskiej koniec XVIII w. do 1939 r.  

Witold Wejchert (1867-1904) nauki pobierał w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii Krakowskiej, w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademii Monachijskiej. Z powodu kłopotów finansowych musiał przerwać studia. Tematyką najczęściej pojawiającą się w jego dziełach są sceny rodzajowe przedstawiające życie niewielkich miast, kadry z polowań* oraz pejzaże. Często wystawiał na warszawskich salonach, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych oraz na Salonie Krywulta**.
 
Opis obrazu:
 
Na topniejącym śniegu wyraźnie zarysowują się ślady po kołach wozów. Pojawiające się postacie odziane są w grube, zimowe płaszcze i kożuchy. Namalowane na horyzoncie konary bezlistnych jeszcze drzew pozwalają dookreślić ujętą na obrazie porę roku jako okres przedwiośnia. Uwiecznione kobiety i mężczyźni przybyli tłumnie na targ koński. Wśród uczestników podobnych wydarzeń znajdowali się zazwyczaj: członkowie komisji targowej - weterynarz badający zdrowie i świadectwa zwierząt, dziedziczki z pobliskich majątków oraz gospodarz terenu, który oficjalnie otwierał i zamykał targ, czy prezentował konie***.
 
Na pierwszym planie przedstawiono parę ciemnogniadych koni oraz stojącego do widza plecami gospodarza z batem. Mężczyzna gładzi po grzebiecie znajdującego się obok niego rumaka. Z prawej strony uwiecznił artysta parę rozprawiających o czymś gospodarzy. Wśród tłumu odwiedzających dostrzec można spacerujące kobiety z koszami, udające się na zakupy, bądź z nich właśnie wracające. Spokój zakłócają nadciągające z prawej strony pola obrazowego dwa pędzące wozy oraz jeździec na koniu.
 
Błękitne połaci topniejącego śniegu rozgranicza od rozpościerającego się ponad nimi sklepienia pasmo murowanych zabudowań mieszkalnych. Na horyzoncie zarysowują się bryły domostw z dachami pokrytymi czerwieniejącymi się z oddali dachówkami. Obraz „Na jarmarku” prezentuje typowy dla Witolda Wejcherta motyw sceny z życia codziennego mieszkańców niewielkiego miasteczka.
 
Tekst: Agnieszka Wajroch
Literatura:
**Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M. Gołąb, A. Ławniczakowa, M. P. Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, nota biograficzna, s. 221,