Targ w Antwerpii

Targ w Antwerpii
Piet, Ferdynand (1869 - 1942)  
olej / tektura  
73 x 51  
1899  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 247 (d. Mo 928)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
zakup  
Galeria Sztuki Europejskiej  

Fernand Piet (1869 – 1942) malarz i grafik francuski. Studiował w pracowniach Cormona, Carrière’a i Rolla oraz w Académie „La Grande Chaumière”. Swe prace regularnie wystawiał na paryskich Salonach, w tym Sociéte des Artistes Indépendants. Przyjaźnił się z Henri Toulouse-Lautreciem oraz fowistami Raoul’em Dufy i Georgiem Roualtem. W swej twórczości zajmował się malarstwem rodzajowym, obrazując sceny z codziennego życia mieszkańców miast i wsi. Przez ówczesną krytykę nazwany został „historiographe de marchés” - dziejopisem targów*.

Opis obrazu:

Obraz „Targ w Antwerpii” ukazuje widok na wypełniony postaciami plac targowy. Pierwszy plan zajmują sprzedawcy i kupujący. Lewą i centralna część pola obrazowego wypełniają postacie odwrócone do widza tyłem. Centralny punkt dzieła stanowi kobieta z zarzuconą na plecy czerwoną chustą, która przyciąga wzrok obserwatora. W prawym dolnym rogu ukazane są relacje zachodzące między uczestnikami na targu - ukazana frontalnie grupa trzech kobiet. Rysy twarzy postaci są niewyraźne, pozbawione szczegółów. Między nimi znajdują się kosze wypełnione produktami przeznaczonymi do sprzedaży. W głębi, z lewej strony obrazu widoczne są daszki straganów wykonane z tkaniny w odcieniach żółci. Drugi plan stanowi zabudowa miasta, której dachy utrzymane są w różnych kolorach. Górną partię obrazu zajmuje niebo pokryte białymi chmurami, między którymi widoczne są prześwity błękitu.

Kompozycja stworzona jest ostrym, wyraźnym konturem. Ukazana scena wydaje się być przypadkowym kadrem uchwyconym podczas przechadzania się po mieście. Postacie ukazane są schematycznie, ponieważ nie stanowią głównego tematu obrazu. Stanowią tylko sztafaż widoku, w którym ważna jest chwila i przestrzeń. Poprzez intensywne, wyraźne barwy obraz wydaje się dynamiczny, oddając gwar targowy. Patrząc na obraz, wydaje się jakby statyczny drugi plan podkreślał zgiełk na placu.

Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:
Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.295.