Toaleta

Toaleta
Roger (zw. Guillaume-Roger), Georges Guillaume (1867 - 1943)  
olej / płótno  
58 x 112  
1894  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 253 (d. Mo 1247)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
zakup  
Galeria Sztuki Europejskiej  

Georges Guillaume Roger (1867 – 1943) malarz francuski. Nauki pobierał w Paryżu u Jean-Léona Gérôme’a. Swoje dzieła regularnie wystawiał na paryskich salonach. Zajmował się malarstwem rodzajowym, portretowym, ale również pejzażami oraz marinami. Tworzył w stylistyce fin de siècle’u, w późniejszej twórczości inspirował się tematyką bretońską i pejzażem holenderskim.
 
Opis obrazu:
 
Obraz ukazuje kobietę przy toalecie. Postać usytuowana jest frontalnie, przysiadła na brzegu toaletki. Odziana jest w luźno spływającą białą koszulę, która odsłania jej nagie ciało. Ręce kobiety uniesione są do góry, przeciągając się poprawia kruczoczarne włosy. Jej twarz zwrócona jest w kierunku prawego górnego rogu obrazu. Rysy twarzy podobnie jak sylwetka są niewyraźne. Dostrzec można jednak, iż jest to młoda dziewczyna z zaznaczonymi atrybutami kobiecości. Opiera lewą nogę na krześle, eksponując czarną pończochę. Tło dla postaci stanowi wnętrze alkowy. Za jej plecami widoczne są przybory toaletowe – dzban i misa. Artysta wykorzystuje lustro na toaletce by wprowadzić do dzieła blask odbity na jego tafli, rozświetlając tym samym pierwszoplanową postać.
 
Obraz utrzymany jest w zimnej, stonowanej kolorystyce, której jedynym ciepłem akcentem jest światło świecy w prawym górnym rogu. Paleta barw opiera się na odcieniach fioletu i zieleni. Mocnym akcentem, przyciągającym wzrok widza jest czarna pończoszka eksponowana przez kobietę. Dzieło wydaje się być zamglone, artysta nie podkreśla konturów lecz rozmazuje je, co daje wrażenie zmysłowości i efemeryczności chwili.
 
Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:

Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.326.