Lekcje dla szkół ponadgimnazjalnych odwołują się do zbiorów Muzeum Pałacu w Rogalinie i uzupełniają program nauczania w zakresie plastyki i WOS. Poszerzają wiedzę o kierunkach w malarstwie przełomu XIX i XX w., węższe zagadnienia związane z warsztatem artysty oraz zagadnienia wychowania obywatelskiego. Mogą łączyć część teoretyczną z warsztatami artystycznymi. Istnieje możliwość cyklicznego uczestniczenia w zajęciach.
| Edward Raczyński - marzyciel i pragmatyk Opowieść o życiu i głębokim patriotyzmie Edwarda Raczyńskiego. Ukazanie wszechstronności jego zainteresowań i pracy dla kraju na tle wnętrz pałacu rogalińskiego. |
| „Nie zmarnujcie niepodległości…” Na podstawie biografii Edwarda Bernarda Raczyńskiego uczestnicy zajęć starają się odpowiedzieć na pytania: czym jest patriotyzm? Jak być patriotą w wolnym kraju? Czy w ogóle możliwe jest przywiązanie do ojczyzny w czasach „globalnej wioski”? Lekcja może stanowić uzupełnienie programu nauczania z zakresu WOSu i historii. |
| Sztuka Młodej Polski Na przykładzie Galerii Rogalińskiej lekcja prezentuje zjawiska i kierunki sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku. |
| Fenomen Galerii Obrazów Edwarda Aleksandra Raczyńskiego Opowieść o jego kolekcji obrazów we wnętrzu galerii. Opisanie osobowości i zainteresowań kolekcjonera. Na zakończenie praca zespołowa podsumowująca tematy malarskie reprezentowane w kolekcji rogalińskiej. |
| Tajemnicze zakamarki pałacu Zajęcia dla dzieci, dorosłych i rodzin, w trakcie których można zwiedzić miejsca na co dzień niedostępne. Południowe skrzydło odsłoni tajemnicę biblioteki owalnej oraz pracowni i pokoju malarza oraz pokoju dla służby. A na koniec zagadkowe pomieszczenie K. |
| Z wizytą u Raczyńskich Opowieść o historii rodziny, w Galerii Antenatów. Na przykładzie zgromadzonych dzieł sztuki zostanie omówione drzewo genealogiczne oraz typy portretów: reprezentacyjny, trumienny. |
| Dęby rogalińskie – ikony wielkopolskiego pejzażu Naturalistyczny charakter zabytkowego parku krajobrazowego i jego znaczenie dla zachowania zabytkowych drzew. Zajęcia odbywają się w parku. |
| Rodzime drzewa i krzewy Jak je rozpoznać i rozróżnić? Jaka jest ich symbolika i znaczenie w kontekście wierzeń dawnych Słowian? Zajęcia odbywają się w parku. |
| Dlaczego ratujemy stare drzewa? O znaczeniu starych drzew w krajobrazie przyrodniczym i kulturowym oraz metodach ich pielęgnacji uwzględniających obecność chronionych prawem owadów, na przykładzie kozioroga dębosza. Zajęcia odbywają się w parku. |
| O czym szumią rogalińskie dęby? Zajęcia odbywają się w parku, pośród majestatycznych, pradawnych dębów, które pamiętają czasy Słowian mieszkających na tych terenach, a także przemiany, które w 966 roku zapoczątkował Mieszko I, a później Bolesław Chrobry. |