Modlitwa

MNP FR 268 Frank Spenlove-Spenlove, Modlitwa, 1905, olej na płótnie, 77 x 51

Własność Fundacji im. Raczyńskich przy MNP

Obraz przedstawia wnętrze monumentalnego kościoła w specyficznym, wycinkowym kadrze i z obniżonej perspektywy. Przestrzeń jest niemal pusta. Nieco w głębi obrazu widzimy klęczącą na klęczniku kobietę, odwróconą do nas plecami, pogrążoną w modlitwie.

Nietypowy sposób kadrowania sprawia, że czujemy się jakbyśmy byli w przedstawionym na obrazie wnętrzu. Ogarnia nas cisza pustej świątyni, przytłacza nas jej masywna architektura. „Wchodząc” w obraz, stajemy się świadkami bardzo intymnej sceny, czujemy się intruzami i podglądaczami, jakby prywatna modlitwa kobiety – rozmowa między nią a Bogiem, nie była przeznaczona dla naszych oczu. Kobieta wydaje się nie zauważać obecności widza. Pochylona głowa, sugeruje, że pogrążona jest we własnych troskach, co tylko potęguje wrażenie niestosowności naszej obecności, a jednocześnie sprawia, że współodczuwamy smutki kobiety.

Frank Spenlove był szkockim artystą specjalizującym się w scenach rodzajowych, szczególnie o charakterze religijnym. W obrazie Modlitwa pobożność została ukazana przez artystę w sposób charakterystyczny dla tego czasu. Uważano, że świecka, rodzajowa scena religijna potrafiła lepiej wprowadzić nastrój kontemplacyjny, niż obrazy kultowe. Czy tak jest w rzeczywistości? Zostawiam Państwa z dziełem Spenlove’a, abyście sami spróbowali odpowiedzieć na to pytanie.

Tekst: Patrycja Hajder

Por. M. Piotr Michałowski, Nr 385. „Modlitwa”, s. 196, w: "Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego (katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu)”, red. Agnieszka Ławniczakowa, Poznań 1997