W podwórku

W podwórku
Grott, Teodor (1884 - 1972)  
akwaforta / papier na tekturze  
50 x 62  
1913  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 294 (d. Gr 589)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
Galeria Sztuki Polskiej koniec XVIII w. do 1939 r.  

Teodor Grott (1884-1972) studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych m. in. u Leona Wyczółkowskiego. Odwiedził Paryż, Londyn, Brukselę i Włochy. Mieszkał w Krakowie. Wystawiał w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych oraz w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. Tworzył przede wszystkim w technice akwareli. Malował portrety, akty, pejzaże, martwe natury oraz architekturę*. Był prezesem Zrzeszenia Artystów Plastyków grupy „Dziesięciu” oraz Związku Zawodowego Artystów-Plastyków w Krakowie. Został kilkakrotnie nagrodzony, m.in. przez Towarzystwo „Zachęty” za obraz „Trzy siostry” oraz przez TSP w Krakowie za dzieło zatytułowane „Lato”**. Interesował się także rzemiosłem artystycznym, wraz z żoną otworzył w Krakowie wytwórnię kilimów***.
 
Opis obrazu:
 
Malarz uwiecznił fragment charakterystycznego podwórza skromnej galicyjskiej kamienicy z podcieniowo wysuniętym dachem wspartym na drewnianych kolumienkach ganku. Dolna kondygnacja, zgodnie ze zwyczajem była zapewne przeznaczona na magazyny lub lokale usługowo-handlowe. Kryte deskami schody prowadziły na drewniany ganek, którym przejść było można do mieszkań na piętrze.
Nad dachami budynku góruje wieloboczna wieża, być może ratuszowa. W jej górnej partii umieszczono czarną tarczę zegara ozdobioną złotymi cyframi. Wieńczy ją kopulasty hełm z iglicą.
Artysta operuje dużymi, nieco przybrudzonymi płaszczyznami barwnymi. Partie najciemniejsze, zacienione podkreśla kolorem niebieskim, przechodzącym w indygo. Skupia uwagę na oddaniu szczegółów partii rzeźbionych, fragmentów detali architektonicznych, czy nakładających się na siebie połaci dachu.
„W podwórzu” Teodora Grotta ukazuje rzadkie ujęcie miejskiej zabudowy, w którym murowana wieża reprezentacyjnego budynku widziana jest z perspektywy skromnego podwórka, do którego nawet zgiełk zdaje się już nie docierać. Oddając klimat tego bezludnego zaułka, artysta uchwycił także szczególne cechy lokalnej zabudowy.
 
Tekst: Agnieszka Wajroch
Literatura:
*Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M. Gołąb, A. Ławniczakowa, M. P. Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, nota biograficzna, s. 66,
Por. Kwiaty w oknie https://onebid.pl/.../malarstwo-wspolczesne-teodor.../724678, [dostęp: 21.07.2021], Róże w oknie z widokiem na Wawel https://sztuka.agraart.pl/245/0/13/6, [dostęp: 21.07.2021].
**Czy wiesz kto to jest?, red. Stanisław Łoza, Warszawa 1983, s. 234.