Lekcje muzealne dla szkół ponadpodstawowych

  Kolekcjonerzy i patrioci.

  Raczyńscy - wybitni mecenasi, kolekcjonerzy, patrioci i
  fundatorzy. „Dla siebie skąpi, pomocni biednym, hojni dla Ojczyzny”.
  Jak radzili sobie w trudnych czasach zaborów, podejmując walkę o kraj,  
  którego nie było? Podczas zajęć poznamy rogalińską Zbrojownię Edwarda I,
  zobaczymy kolekcję portretów przodków Atanazego Raczyńskiego
  mieszczącą się w skrzydle północnym pałacu oraz Galerię obrazów
                                                    Edwarda Aleksandra Raczyńskiego.

    

  Nie zmarnujcie Niepodległości. Edward Bernard Raczyński 

  Opowieść o niezwykłym życiorysie Edwarda Bernarda Raczyńskiego jest
 jednocześnie relacją o obfitującym w trudne wydarzenia i wybory XX wieku.
 Podczas zajęć, na podstawie przygotowanych kart ze zdjęciami,
 stworzymy swego rodzaju  pokaz nt. życia Ambasadora i Prezydenta, ale
 także kochającego syna, brata, męża i ojca. Omawiane wydarzenia
 przybiorą konkretne kształty fotograficznych wspomnień. Będzie to punkt wyjścia do wspólnych rozważań o
 wzajemnych relacjach człowieka z historią  oraz dyskusji nt. trudnych pojęć: patriotyzmu, społecznej
 odpowiedzialności, bohaterstwa, emigracji. Na koniec powrócimy do ważnych słów Prezydenta, zastanawiając
 się, co mogły znaczyć kiedyś i czy są nadal aktualne. Czy wolność, demokrację i niepodległość można
 zdobyć raz na zawsze?

 

  Przepis na portret

  Zajęcia omawiają jeden z klasycznych tematów pojawiających się od
  wieków w malarstwie. Portretem nazywamy wykonany przez artystę
  wizerunek osoby, bądź grupy osób. Czy jednak wyjaśnienie jest tak
  proste? W trakcie zajęć dowiemy się, jak wiele typów portretów można
  wyróżnić, czy poza wyglądem postaci możemy coś jeszcze z niego
  odczytać oraz dlaczego w ogóle zaczęto utrwalać wizerunki różnych osób.

 

  Jak opisać obraz?

  Jak przekuć obraz na słowo? Jakich słów użyć, żeby opisać to co wyraził
  malarz na płótnie? Podczas lekcji muzealnej uczestnicy na podstawie
  obrazów w Galerii Rogalińskiej dowiadują się, jak zrobić podstawowy opis
  obrazu. Wykorzystując tę wiedzę, najpierw udają się na poszukiwanie
  obrazów, do których znają tylko opis, następnie sami próbują stworzyć
    opis, tak, aby rówieśnicy odnaleźli przedstawiony przez nich obraz.

 

  Nie zawsze Melancholia. O sztuce Młodej Polski

  Jak daleko pada jabłko od jabłoni? Okazuje się, że całkiem daleko! Uczeń
  może bardzo różnić się od swego malarskiego mistrza. Na lekcji omówione
  zostaną kierunki i najważniejsze dzieła sztuki Młodej Polski zgromadzone
  w rogalińskiej galerii obrazów.  Malczewski, Mehoffer, Wyspiański,
  Pankiewicz, Weiss, Boznańska. Wybitni artyści, których twórczość
  przedstawimy w sposób - jak na sztukę tego okresu przystało - niekonwencjonalny.

 

  Dęby rogalińskie – ikony wielkopolskiego pejzażu

  Naturalistyczny charakter zabytkowego parku krajobrazowego i jego
  znaczenie dla zachowania zabytkowych drzew. Zajęcia odbywają się w
  parku.

   


 

  Dlaczego ratujemy stare drzewa?

  O znaczeniu starych drzew w krajobrazie przyrodniczym i kulturowym oraz
  metodach ich pielęgnacji uwzględniających obecność chronionych prawem
  owadów, na przykładzie kozioroga dębosza. Zajęcia odbywają się w parku.

  
 

 

  O czym szumią rogalińskie dęby?

  Zajęcia odbywają się w parku, pośród majestatycznych, pradawnych
  dębów, które pamiętają czasy Słowian mieszkających na tych terenach, a
  także przemiany, które w 966 roku zapoczątkował Mieszko I, a później
  Bolesław Chrobry.