Wyczerpanie

Wyczerpanie
Loup, Eugène (1867 - 1948)  
olej / płótno  
186 x 155  
1896  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
MNP FR 230 (d. Mo 913)  
Fundacja im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu  
Galeria Rogalińska Edwarda Aleksandra Raczyńskiego  
zakup  
Galeria Sztuki Europejskiej  

Eugène Loup (1867-1948) francuski malarz. W latach 1887-1890 studiował w Académie Julian w Paryżu. W 1889 zadebiutował na Salonie Société des Artistes Français. Następnie przez lata wystawiał na krajowych Salonach i wystawach. Tworzył w technice olejnej i pastelu. Specjalizował się w uwiecznianiu wizerunków kobiet w melancholijnej aurze.
 
Opis obrazu:
 
Artysta oddał na płótnie wizerunek siedzącej na krześle kobiety. Modelka ukazana jest pełnopostaciowo. Odziana jest w czarną, długą spódnicę, na której, poprzez światłocień, oddane są załamania niemal jednolitej powierzchni. Górną część ciała okrywa obszerna narzuta. Drobne pociągnięcia pędzla sprawiają wrażenie, że jest ona wykonana z futra. Ręce kobieta opiera o poręcz krzesła i stojący obok stół. Jej głowa oparta jest o prawe ramię. Rysy modelki, choć pozbawione wyraźnych konturów, są czytelne. Na jej twarzy maluje się zmęczenie, tytułowe wyczerpanie. Wzrok wbity ma w lewy dolny róg obrazu. Postać znajduje się w ascetycznie urządzonym pomieszczeniu. Tło niemal zlewa się z ubraniem i ciemnymi włosami kobiety, jakby wpisując ją w przestrzeń.
 
Obraz jest niemal monochromatyczny. Paleta barw opiera się na odcieniach brązu. Artysta różnicuje powierzchnie za pomocą techniki puentylistycznej – nakładania farby drobnymi punktami. Szczególnie widoczne jest to na powierzchni ścian za modelką. Mimo niemal identycznej kolorystyki artysta podkreśla płaszczyzny poprzez wertykalne i horyzontalne ułożenie pociągnięć pędzla. Wzór lewej tapety tworzony jest poprzez ich koliste ułożenie. Kobieta ukazana na płótnie jest prawdopodobnie stałą modelką artysty. Jej postawa i wyraz twarzy ukazują zmęczenie. To wrażenie potęguje monochromatyczna paleta w zgaszonych odcieniach, która wprowadza wrażenie tajemniczości i melancholii.
 
Tekst: Katarzyna Bartosiak
Literatura:

Galeria Rogalińska Edwarda Raczyńskiego, oprac. M.Gołąb, A.Ławniczakowa, M.P.Michałowski, [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu, listopad 1997-marzec 1998], Poznań 1997, poz. kat.209.